Toekomst laat zich kenmerken door minder vlees en minder junkfood

OSP Zakelijke horeca viert in februari haar 15-jarig jubileum. De kwaliteitscateraar is uitgegroeid tot een belangrijk en vooruitstrevend bedrijf binnen de horecasector. De sterke positie in de branche is te danken aan de kracht én DNA van het bedrijf: een groene, duurzame productselectie die steeds belangrijker wordt voor de maatschappij. Naast smaak en inspiratie zijn de pijlers 100% natuurlijk, biologisch & regionaal essentieel voor de kwaliteitscateraar. Mede eigenaar Marcel Gerritsen vertelt: “We volgen de food-trends op de voet en laten ons graag inspireren door nieuwe ontwikkelingen – EAT MORE PLANTS – is in onze ogen zeker de toekomst. Minder vlees en minder junkfood”.

‘Koken is een vak’

Vanuit de hoofdvestiging in Amsterdam werkt de cateraar aan een assortiment dat uitnodigt tot kopen, consumeren en genieten. Om dat dag in dag uit mogelijk te maken, zijn kwaliteit en innovatie de rode draad. Mede hierom heeft OSP al sinds de oprichting meer chefs dan cateringmedewerkers in dienst. ‘Want’, stelt het bedrijf, ‘Koken is een vak en niet geschikt voor non-professionals.’  De medewerkers van de kwaliteitscateraar worden ieder kwartaal bijgeschoold in de OSP-kookschool in Amsterdam. Zo blijven ze op de hoogte van de nieuwste producten en bereidingstechnieken. En om steeds op zoek te gaan naar nieuwe prikkels in de keuken, werkt het bedrijf nauw samen met gerenommeerde topchefs zoals Jonnie Boer en Ron Blaauw.

Cateren is selectief zijn

Aan de start in 2001 had OSP, opgericht door twee enthousiaste entrepreneurs, één doel: niet de grootste, maar de beste en groenste dienstverlener van Nederland worden. Door jarenlang alleen duurzame producenten en leveranciers voor haar restaurants te selecteren en een assortiment te voeren dat voor minimaal 50% biologisch is, heeft OSP haar doel bereikt en haar pionier status vaarwel gezegd. Het bedrijf wil flexibel en gefocust blijven en richt haar pijlen voornamelijk op klanten die oog hebben voor duurzaamheid en sociaal ondernemen. Het klantenportfolio van OSP is indrukwekkend en zegt veel over de kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf.

Green Book

OSP Zakelijke Horeca staat sinds 2012 bekend om haar ‘Green Book’. Hierin wordt jaarlijks het beleid op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen beschreven. Werken aan duurzaamheid is bij OSP geen eendagsvlieg, maar een stukje DNA dat vanaf de oprichting van het bedrijf in de genen zit. Het behalen van het ISO 14001 certificaat en de Fira goud status is dan ook slechts een theoretische vertaling van de dagelijkse praktijk. Maatschappelijk verantwoord ondernemen doet OSP niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de medewerkers, het milieu en de maatschappij.