Inmiddels ben ik alweer een paar maanden in het bezit van mijn journalistiekdiploma. “Succes hè, met het vinden van een baan, gaat niet makkelijk worden” kreeg ik regelmatig naar mijn hoofd geslingerd. Ja, thanks guys!

Maar kijk nou, mijn eerste maand bij Today’s Specials zit er alweer op! Na ruim twee jaar freelance voor het AD Rotterdams Dagblad over van alles en nog wat in Rotterdam en omstreken geschreven te hebben – met als hoogtepunt een wekelijkse rubriek over allerlei leuke nieuwe zaakjes in de stad – vond ik het mooi geweest. Ik wilde iets anders. PR- en communicatieteksten schrijven, dat leek me wel wat.

Cristèl kende ik al eventjes via het AD en na een hoop heen en weer appen, bellen en mailen was het tijd om een keer in real life kennis te maken. En zonder dat we er allebei vooraf over nagedacht hadden, liep ik na een gezellige lunch in Het Industriegebouw naar buiten met een ‘soort van baan’ in de pocket. Zouden we samen het schrijfexperiment aangaan?: Cristèl met een journalist en ik in een voor mij min of meer onbekende PR-wereld? Nou, ja dus!

En ik kan je vertellen, dat bevalt goed. Maar het is ontzettend wennen. Het verschil tussen redactioneel en commercieel schrijven is toch wel groot. De grote lijnen komen natuurlijk met elkaar overeen, want algemene informatie moet je in bijna ieder bericht vermelden. Maar zoals Cristèl het zo mooi zegt: ‘het verhaal van de klant moet je in de tekst laden’. Een persbericht is geen opsomming van allerlei feitjes, je moet een hoop verschillende soorten informatie in een niet al te lange tekst verwerken. Daarnaast neem ik af en toe ook nog blogs en webteksten voor mijn rekening. Dat is best een uitdaging, maar ontzettend leuk om te doen. Zo leer ik iedere dag heel veel bij en krijg ik alle ruimte om me te ontwikkelen.

Ik heb er onwijs veel zin in om de komende tijd nog veel meer kneepjes uit de PR-wereld te ontdekken en zo veel mogelijk mooie teksten uit mijn pen te laten vloeien!