Eigenlijk is het ieder jaar hetzelfde. Ik word wakker op mijn verjaardag met een kater. Weet je, ik ben er ook niet trots op. Maar het zijn gewoon dingen die gebeuren als je een Joie de Vivire-ruggengraat hebt: ‘Kom op Cris nog één glaasje bubbels, je bent maar één keer per jaar jarig’.

Ik stap uit bed en al strompelend naar het Nespresso oplaadpunt denk ik, ‘Happy birthday, weer heel netjes gedaan dit’.

Al wachtend op mijn kop koffie besluit ik het dit jaar anders aan te pakken. Het roer gaat nu écht drastisch om: stoppen met (part-time) roken, gezond eten, no carbs, minder wijn én beginnen met het echte werk in de sportschool. Met een PT. Die killer body staat immers al jaren op me te wachten. Onder het stof, in de kast – met deur op slot.

Ik werd door mijn omgeving getipt op een recent geopende sportschool met een goed aanbod aan Personal Trainers. Ik besloot direct actie te ondernemen en maakte mijn eerste afspraak bij FUEL Personal Training in Rotterdam. Deze sportschool bevindt zich in een karakteristieke loods in de Tollenfabriek in Rotterdam.

In zijn intake gesprek legde mijn Personal Trainer Richard van Bokkum uit dat de FUEL-werkwijze toch wel verschilt van veel andere sportscholen. Ik dacht al ‘Daar gaan we weer, promopraatje….’ maar niets bleek minder waar. Door de aandacht direct te vestigen op mijn houding (ik zit veel achter computer), knelpunten en blessures wist hij al snel een goed beeld te schetsen van mijn fysieke toestand. Aardig lijf van buiten – maar onderontwikkelde spieren. Ik was verrast – dit verklaarde inderdaad waarom ik tijden bij een fysio heb gelopen en klachten had in mijn onderrug.

Bij FUEL start je met het trainen van de ‘onderliggende spieren’. De basis, waardoor de hele houding gecorrigeerd wordt. Door vanuit de binnenste spieren te starten merkte ik al snel dat ik oefeningen nauwkeuriger en beter uitvoer. De kern is sterker en ik krijg snel meer kracht.

Ik denk terug aan eerdere PT-sessies die ik in het verleden had, waar het vooral vaak uitliep op kortstondig en snel resultaat. ‘Zo, dan gaan we nu even een minuut lang burpees doen’. Ja, natuurlijk ben je dan moe en verrot. Maar wat heb je dan eigenlijk getraind? Juist. Alleen een rood hoofd en spieren die feitelijk al overtraind zijn. Ik kom er nu achter dat dit soort oefeningen juist killing zijn voor mijn zwakke onderrug. Mijn lichaam is daar nog helemaal niet op gebouwd. Ben ik even blij dat Richard hier rekening mee houdt. En dat is natuurlijk ook wat je mag verwachten als je gaat trainen met een Personal Trainer: maatwerk.

Ik ben nu een paar weken bezig en heb spierpijn op plekken waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. De lijnen in mijn lichaam worden langzaam zichtbaar (ja ja, daar doen we het natuurlijk óók voor), mijn energie neemt toe en ik krijg meer conditie. Op deze manier ga ik mijn doelen behalen: een fit & healthy Q4 2016. De inschrijving voor de 15k Bruggenloop is een feit en ik zet gelijk in op mijn volgende verjaardag: wakker worden zonder kater ;)

Sporty groet & natuurlijk toch een kleine cheers,
Cris